Sunday, January 25, 2009

Ghazal Pulau Pisang

Pulau pisang rumah api
Pedoman kapal berlayar malam
Sebelum ajal berpantang mati
Walau tercampak lautan dalam


Yang tidak bergaris: Pembayang maksud
Yang digaris: Maksud pantun

Suku kata baris pertama: 8
Suku kata baris kedua: 10
Suku kata baris ketiga: 10
Suku kata baris pertama: 10

Struktur Pantun

- Empat baris
- 2 baris awal al=dalah pembayang
- 2 baris akhir adalah maksud
- 8 hingga 12 suku kata setiap baris
- Kosa kata-alam melayu
- Hujung baris 1 dan 3-aa
Hujung baris 2 dan 4-bb

Penulis pantun telah mengugurkan beberapa perkataan hingga tinggal hanya empat patah perkataan.
Jika tidak,pantun sebenarnya adalah sebegini:

Ada sebuah rumah api di Pulau Pisang
Rumah api itu menjadi pedowman kapal yang berlayar
Kalau belum ajal kita,kita akan selamat
Walaupun telah dicampak dalam lautan yang amat dalam

Apa yang telah saya pelajari?

Saya telah mempelajari bagaimana untuk memahami sebuah rangkap pantun.Dengan pembayang maksud dan juga maksud pantun,banyak yang boleh saya pelajari.
Maksud-maksud pantun,selalunya memberi nasihat tentang kehidupan kepada si pembaca.Dahulu,saya kira yang struktur pantun,hanyalah bunyi akhir bari yang sama pada baris 1 dan 3, 2 dan 4.Namun,terdapat banyak struktur-strukur yang lain yang telah saya pelajari pada kelas hari ini.

Terima kasih Cikgu Manaf kerana telah mengongsi ilmu cikgu kepada kita.Semoga ilmu yang cikgu curahkan pada hari ini memberi faedah kepada kami sekelas pada masa kelak nanti.

No comments:

Post a Comment